Transportplanen – Handlingsprogram för hållbara transporter

I och med detta är diskussionen om Hamnledens vara eller icke vara avslutad. Förslaget i transportplanen är att vid behov bygga en ny förbindelse över Nissan i form av en öppningsbar bro för gång, cykel och ett körfält i varje riktning. Vägarna som i så fall skall ansluta till bron kommer utformas som gata – och inte som en led.
Men ”Transportplanen” handlar om så mycket mer är än det och har också fått namnet ”Handlingsprogram för hållbara transporter”. I programmet slår vi fast att Halmstads transportsystem 2030 skall vara ett hållbart transportsystem med goda förutsättningar för miljöanpassade och resurssnåla tranporter – rätt transportslag för rätt resa. För persontransporter innebär detta åtgärder för att stärka gång, cykel och kollektivtrafik i första hand, för att minska efterfrågan på biltrafik. Exempelvis innebär det att skapa ett sammanhängande tryggt och säkert gång- och cykelvägsnät i kommunen och för kollektivtrafiken innebär det att färdigställa ett komplett resecentrum och prioritera bussens framkomlighet på vägarna. För godstransporter innebär det att öka prioriteringen av transporter med järnväg och sjöfart, men också att bygga södra infarten för att minska belastningen på Laholmsvägen och öka framkomligheten för kollektiv- och biltrafik. Ambitionen är högst miljömedveten – att Halmstad ska växa utan att biltrafiken ökar!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s