S är inte sanningsenliga eller tydliga med vad de vill

För de första vill jag bemöta Bertil Andersson (S) påstående i radion att jag inte har frågat honom om de står i detaljplaneärendet på Nyhem. Det stämmer inte. Bertil har fått frågan av mig på mitt kontor i samband med att vi drog igång planarbetet igen. Svaret jag fick då var allt annat än tydligt, men kunde inte uppfattas som att de skulle vara mot ett bostadsprojekt som gav många mindre hyreslägenheter på Öster. Det är ju inte särskilt svårt att lämna ett rakt besked om man är för eller emot. Jag vet också att Bertil fått frågan av exploatören i fråga och de hade knappast fortsatt lägga ner tid, resurser och engagemang om de visste att bostadsprojektet inte skulle bli verklighet. 
För det andra undrar jag hur socialdemokraterna vill utveckla Halmstad. Jag trodde vi var överens om att det behövs små hyreslägenheter centralt. Att vi var överens om att bygga en hållbar stad där vi vill se boende utvecklas där det är lätt att åka kollektivtrafik. Nyhem ligger väldigt bra ur denna synpunkt inte minst med hänsyn till närheten till det framtida resecentrumet.
En stilla undran jag har är hur vill egentligen socialdemokraterna utveckla Halmstad? Eller vill de bara bevara?

Kommentera

