Våga satsa på tillväxt

Jag är helnöjd med mitt initiativ till besöket i Umeå, för det gav oss många nya perspektiv på hur en kommun kan drivas framåt. Framförallt står de för en anda jag vill se mer av i Halmstad. Jag upplevde det som att i svårigheter ser de möjligheter, i problemen ser de utmaningarna. En anda jag själv varit van vid i mina tidigare arbetslivserfarenheter. Men nästan när jag direkt kom in i kommunens korridorer, så tyckte jag att försiktighetsmåttet var för stort. 
Vi behöver bli modigare och mer våga ta ut svängarna. Jag menar att Halmstad är i en situation där vi behöver skapa ökade förutsättningar för tillväxt. Det är av största vikt att investeringar och planer  som leder till ökade förutsättningar för tillväxt förverkligas och det i snabbare takt än brukligt med Halmstad mått mätta. Jag upplevde också att de har en anda i att göra saker tillsammans  inom kommunens organisation. Om man representerade förvaltning, myndighet eller bolag var ointressant utan det var att nå det gemensamma målet som var intressant. Här har vi också en hel del att lära, men jag ser också redan idag i Halmstad en hel del goda exempel på detta. Men det räcker inte utan det måste genomsyra hela kommunens organisation. Det kommer leda till att Halmstad också kommer att stiga i rankingen avseende näringslivsklimatet. 

Kommentera

