Dags att se över Systembolagets monopol maa Oskarström.

Centerpartiet har stämma och jag har yrkat på att en stor utvärdering behöver genomföras av den svenska alkoholpolitiken där systembolagsmonopolets utformning har en stor del.

Mitt anförande var enligt följande:
Anledningen att jag landat i detta ställningstagande är att jag på nära håll sett hur Systembolagets etableringar bidrar till urbaniseringen genom att flytta etableringar från en ort som heter Oskarström till ett citynära läge.
Det påverkar köpmönstret hos människor och gör det ännu svårare att ha kvar grundläggande service på orten såsom livsmedelaffär. Om livsmedelsaffären hade kunnat erbjuda ex öl och vin tror jag att risken för utarmning av ortens service varit mindre, men jag inser samtidigt att detta måste föregås av en stor utvärdering.

Mina vänner, det är dags för en stor utvärdering som vi går in i med öppna ögon givetvis med fokus på restriktiv alkoholpolitik kombinerat med att Vi ser hela landet.

Kommentera

