Pappa – Dotter-samtal

Hemma en kväll själv med döttrarna mina. Underbart, men det var inte vad detta skulle handla om.
Stora dottern har ett gosedjur med sig hem från skolan. Gosedjuret går runt bland skolkompisarna och ska följa med hem till var och en några dagar. Under dessa dagar ska varje elev skriva i en gemensam bok och berätta vad gosedjuret gör tillsammans med familjen. Riktigt roligt att ta del av berättelserna. Gosedjuret heter Kiwi, förresten. Dottern min har skrivit några rader som jag fick läsa och då såg jag att hon skrivit han om gosedjuret. Jag frågade henne varför du skrivit han.
– Han heter ju Kiwi.
– Ja, men måste Kiwi vara en han?
– Jag vet inte.
– Du kan ju inte se att det är en han eller hon?
– Nej, men det står Kiwi på lappen, det är därför han heter Kiwi.
– Men varför är det inte en hon?
– Jag vet inte.
– Men kan inte du skriva hon då?
– Nej, nu kallar vi honom han.

Ja, vad ska man säga. Kiwi måste inte vara en hon, men jag skulle vilja att min dotter hade kunnat förklara varför det var en han eller att jag kunnat känna att hon åtminstone funderat över det. Undrar om de reflekterar över detta i skolan.

Det är inte första gången döttra mina kommer med påstående liknande detta och säkerligen inte heller sista gången. Samtalen lär fortsätta här hemma…..vardagsfeminism som frun min kallar det.

Kommentera

