Låt mig leda kommunen

Nu har mina valaffischer kommit upp i hela kommunen. Det kan väl inte undgå någon vad jag vill – att få fortsätta vara med och leda kommunen. Jag har lett arbetet med att få Halmstad till att idag ha en av de mest effektiva samhällsbyggnadsprocesserna i Sverige, men jag vill ha mer att säga till om. Jag vill leda arbetet med att få mer närlagad och närodlad mat till våra äldre och till våra barn i kommunen. Dessutom vill jag leda arbetet med att förenkla för företag i det korta perspektivet, samt göra Halmstad till en giftfri och fossilfri kommun i det längre perspektivet.

Och jag vill leda kommunen med hjärna, hjärta och mage. Hjärna är väl självklart för alla – att se till att få fram ett bra beslutsunderlag från tjänstemännen som man lätt kan läsa på och ta ställning till. Men det räcker inte alltid menar jag, för man måste få följa sitt hjärta ibland – inte minst i en stad som har tre hjärtan – och sin passion och övertygelse.

Slutligen måste man våga följa sin magkänsla ibland och våga ta de där långsiktiga besluten som inte alltid kan beskrivas i ett beslutsunderlag. Som att våga ta fajten för närproducerad mat, som det för några år sedan raljerades över, men som idag blir mer och mer en självklarhet hos oss alla.

Och glöm inte kryssa Henrik Oretorp, när du väljer Centerpartiets valsedel.

Kommentera

